De overheid en het bedrijfsleven hebben afgesproken om volgend jaar duizenden banen vrij te maken voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Daarvoor is het wel nodig dat de beeldvorming over mensen met een psychische kwetsbaarheid verandert. Om met name ondernemers te bereiken is de campagne ‘Collega’s met karakter’ gestart. Misschien heb je de spotjes al gezien of gehoord op radio en TV. Een bedrijf krijgt een week lang een nieuwe collega op bezoek. De ervaringen in het team zijn positief; de reacties zijn niet gespeeld. Op het einde van de week blijkt dat de nieuwkomer een acteur is, die het gedrag van een echt bestaande ‘dubbelganger’ naspeelt. Op de website www.collegasmetkarakter.nl kun je de filmpjes terugkijken en is gratis een ‘Boekje voor bazen’ te bestellen.
Ypsilon, Anoiksis en de Veerkrachtfabriek zijn ook een bewustwordingscampagne gestart, met als motto Doe eens Goed Gek. De campagne gaat over jongeren met een verhoogde psychosegevoeligheid, en heeft als doel om het onderwerp bespreekbaar te maken. Johnny de Mol en Geza Weisz spelen mee in de filmpjes, waarin bestaande vooroordelen op de hak worden genomen. Je kunt de korte video’s bekijken op www.goedgek.com